electronic public relation

electronic public relation

روابط عمومی الکترونیک
electronic public relation

electronic public relation

روابط عمومی الکترونیک

خلاصه کنفرانس : غنای محتوایی

همان طور که در جریانید ارتباطات جدید نقش بسزایی در انتقال مفهوم داشته و دارد و د ر این راه چند عامل اصلی سبب افزوده شدن نفوذ می شود، از جمله شفافیت که دوستان در جلسات قبل توضیح دادند و عاملیت و نفوذ پذیری یا غنای محتوایی! 

 

غنای محتوایی  فرآیندی است که از طریق شفافیت رخ می دهد و به نوعی خود تلاشی برای شفاف کردن مفاهیم است پس برد پیام بیشتر می شود!

روابط عمومی سازمان باید شفافیت و در پی آن غنای محتوایی را که بیشتر در خصوصش توضیح خواهیم داد را به بالاترین حد برساند و هر چه از این فن بیشتر استفاده کند جلوتر خواهد رفت!

غنای محتوایی بخاطر حجم اطلاعات بالا در تمامی رسانه ها خصوصا آنلاین روز به روز دارای اهمیت بیشتری می شود.

گاهی غنای محتوایی تولید کننده ی اطلاعات و گاه خود مخاطب است مانند سایت آمازون یا ebeg: سایت ثبت کننده ای است که شما اجناس خود را به صورت آنلاین حتی به صورت دسته دوم و با کمترین واسطه می توانید بفروش برسانید و مشتری دیگری از طریق همین فضا کالا را خریداری کند اما ضمانت کیفیت جنس پایین است و سایت حداقل ضمانت در برابر اجناس را دارد! در این سایت امکان این هست که رقیب انتقادات نتابجا بگذارد و یا خود شرکت ستاره ها را بالا ببرد!

 تئوری غنای رسانه

تئوری غنای رسانه که گاهی اوقات به عنوان تئوری غنای اطلاعات نیز نامیده می شود، یک چارچوب برای توصیف رسانه ارتباطاتی است که بر اساس توانایی ان برای بازتولید اطلاعاتی که برای آن ارسال می شود تعریف می شود. غنای اطلاعات فرآیندیست که از طریق ان شفاف سازی صورت می گیرد. چیزی که به دلیل دسترسی اینترنت منتقل می شود.

مثالهایی مانند آمازون و ایبِی بخش اعظمی از غنای خود را نه از محتوایی که ارائه می کنند، بلکه از محتوای که به صورت ازاد و تعاملی به بازدیدکنندگان سایت و مشتری ها ارائه می کنند بدست می اورند. این شرکت ها غنای خود را افزایش می دهند چون رسانه اجتماعی را به عنوان بخشی از پیشنهاد فروش خود ترکیب می کنند. پیشنهادات و دیگر سیگنال های اعتمادسازی مانند رای ها، سیستم های ستاره ای و سابقه مربوط به تبادلات موثر، توسط جامعه بزرگتری ارائه شده و از طریق یک کامپیوتر مرکزی واحد گسترش می یابد، نه از طریق فروشگاههای زنجیره ای، مغازه ها یا مراکز حراجی. این سایت ها غنا و دسترسی را ایجاد می کنند، و از عامل شفافیت اینترنت و کاربرد مزیت انبوه تجاری بهره می گیرند.

بنابراین اینترنت گستره و عمق غنایی را ارائه می کند که برای بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا قابل دسترسی است. بعلاوه، کیفیت غنا و دسترسی می تواند مشخص شده و با روش های مختلفی ارزیابی شود. غنای اطلاعات توسط کارشناسان ارتباطات و با استفاده از تحلیل وب سایت ها، کنترل یوزنت ها (یوزنت قدیمیترین و حجیمترین سیستم اشتراک گذاری فایل بر روی اینترنت میباشد. عمر یوزنت حتی از عمر اینترنت هم بیشتر هست. حتما از خودتون میپرسید اگه این سیستم اینتقدر قدیمی هست پس چرا من با اون آشنا نیستم؟! ویا اگه اینقدر حجم فایلهای روش  زیاده پس چرا کسی جلوش رو نمیگیره(مثل مگا آپلود) البته شما با پایه این سیستم آشنا هستید، یوزنت در اصل همون ایمیل هست! به اینصورت که کاربران فایلهای روش رو بهم ایمیل میکنن. البته این یک تفاوت کوچیک با ایمیلی که شما میشناسید داره و اونهم اینه که ایمیلهاش عمومی هست، به این صورت که شما به جای اینکه یک ایمیل رو به شخص خاصی بزنید به یک گروه میزنید(مثل گروه های یاهو و گوگل، که گروههای گوگل همون یوزنت هستند ولی گروههای غیر فایل(، بلاگ ها و تگ ها در مورد سازمان، مسائل و برندش، و افرادی که در پورتال های انجمن های انلاین از یوتیوب تا دیگ و غیره فعالند کنترل می شود.

شخصی کردن غنای رسانه

دفت و لنگل در مقاله 1988 خود در مورد تئوری غنای رسانه می گویند: هر چقدر یادگیری بیشتر می تواند از طریق یک رسانه بهتر مطرح شود و غنای رسانه بیشتر می شود.7)) غنای رسانه تابعی از ویژگیهایی مانند موارد زیر است:

-توانایی مدیریت همزمان سرنخ های اطلاعاتی مختلف

-توانایی تسهیل بازخورد سریع

-توانایی ایجاد تمرکز فردی

-توانایی استفاده از زبان طبیعی

که اینها از طریق بازخورد گیری در نظرات ویا ایجاد تالارهای گفتگو یا تعیین جوایز برای کاربران برتر، تبادل لینک و پیوند، یا برنامه ی همکاری فروش با مشتری که اگر مشتری ما را به صورت بازار یابی ویروسی یا.. به سقف مدنظر ما برسانید از استفاده از خدمات ما به صورت رایگان برخوردار می شوی( مانند شرکت داتک که تخفیف در حجم می دهد) است که مخاطب با اطلاعات درگیر شود و هدف روابط عمومی در گیری افراد با اطلاعات است!

در کل، رسانه های غنی تر، شخصی ترند، چون شامل سرنخ های غیرکلامی و کلامی، زبان بدن، انعکاس، و ژست هایی اند که نشان دهنده واکنش فرد به یک کلامند. رسانه های غنی می توانند رابطه ای نزدیکتر بین یک مدیر و زیردست ایجاد کنند

دو نوع عاملیت وجود دارد:

عاملیت مبتنی بر فرد: تلاش فرد در ارایه محتوا

و

 مبتنی بر تکنولوژی : سایت یا موتور جستجوگر ترتیب جستجو داده است

غنا و دسترسی

دسترسی

دسترسی به روشهای زیادی حاصل می شود. البته کسب و کار مربوط به ارائه محتوای وب به افرادی که در جستجوی اطلاعات هستند نیز مطرح است. تکنیک هایی مانند تبادل هایپرلینک، بهینه سازی موتور جستجو، برنامه های ارتباطی و انلاین و تبلیغات افلاین در عمل متداولند (و اغلب ضروری).

بعلاوه، مشارکت انجمن های انلاین (مثل انجمن ایران ویچ که سایتی اجتماعی و فعال است و البته تبلیغات تاثیرگذاری هم دارد) نیز مطرح است که افراد را به سازمانها نزدیکتر می کنند، ا نهم با روش بازدید از وب سایت های سازمان، محصولات تجاری یا سایر کالاها، برندها و اطلاعات مربوط به شرکا. دسترسی اغلب به عنوان بخشی از مکالمات کنونی یا توسعه ای بین خیلی از جوامع در نظر گرفته می شود که به صورت انلاین صورت می گیرند.

غنا و دسترسی عناصر مهمی در شفافیت شرکتی است که به صورت رقابتی توسعه می یابد.

خلاصه

-غنا و دسترسی، اطلاعات شفاف را به جوامع انلاین ارائه می کنند.

-غنا به سازمانها و خیلی از عوامل انلاین دیگر ارائه می شود.

-علاوه بر تاثیرات انلاین، شرکت های زیادی از ترکیب غنا و دسترسی ایجاد شده توسط کاربر، مزیت رقابتی کسب می کنند.

-مشارکت کنندگان PR ، محتوای غنی ایجاد می کنند و دیگران را به روشی نمادین درگیر ایجاد غنا می کنند.

-غنا و دسترسی برای بهبود شفافیت رقابتی شرکت به کار می روند.

  نتیجه‌گیری‌
    
    
با مروری‌ اجمالی‌ بر مباحث‌ مط‌رح‌ شده‌ در این‌ نوشتار، نتیجه‌ می‌گیریم‌ که‌ در فرایند تاثیرپذیری‌ مخاط‌بان‌ از وسایل‌ ارتباط‌جمعی‌، عوامل‌ زیادی‌ دخیل‌ است‌ که‌ می‌تواند تاثیرات‌ آنها را افزایش‌ یا کاهش‌ دهد و حتی‌ خنثی‌ کند. بنابراین‌ در مورد میزان‌ و چگونگی‌ تاثیرگذاری‌ رسانه‌ها بر مخاط‌بان‌ نمی‌توان‌ اظ‌هارنظ‌ر قط‌عی‌ کرد که‌ رسانه‌ها قدرت‌ تاثیرگذاری‌ نامحدود و جادویی‌ دارد و یا تاثیرات‌ آنها ناچیز و محدود است‌. باید اذعان‌ کرد عوامل‌ زیادی‌ در کاهش‌ یا افزایش‌ آثار رسانه‌ها دخیل‌ است‌ و شناخت‌ این‌ عوامل‌ برای‌ پیام‌آفرینان‌، سیاستگذاران‌ ارتباط‌ی‌ و سایر دست‌اندرکاران‌ رسانه‌های‌ جمعی‌ از اهمیت‌ بسیار زیادی‌ برخوردار است‌. مط‌العه‌ و پژوهش‌ در راستای‌ شناخت‌ ویژگیهای‌ فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌، شخصیتی‌ و ... مخاط‌بان‌ گام‌ نخست‌ برای‌ پیام‌سازان‌ وگردانندگان‌ رسانه‌های‌ جمعی‌ است‌. البته‌ نباید از این‌ نکته‌ غافل‌ ماند که‌ وسایل‌ ارتباط‌جمعی‌ مانند شمشیری‌ دولبه‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ در خدمت‌ اصحاب‌ قدرت‌ و ثروت‌ قرار گیرد و کارکردهای‌ منفی‌ و آثار نامط‌لوب‌ بر مخاط‌بان‌ داشته‌ باشد و به‌ عنوان‌ سلاحی‌ ویرانگر به‌ منظ‌ور تهاجم‌ فرهنگی‌ به‌ ملل‌ دیگر به‌ کار گرفته‌ شود.
    
 مخاط‌بان‌ در رویارویی‌ با رسانه‌ها به‌ صورت‌ یکسان‌ ابراز علاقه‌ نمی‌کنند واز این‌ نظ‌ر می‌توان‌ سه‌ دسته‌ از مخاط‌بان‌ را از هم‌ جدا کرد: 1ـ مخاط‌ب‌ منفعل‌ به‌ افرادی‌ اط‌لاق‌ می‌شود که‌ تصادفی‌ و بدون‌ انگیزه‌ در معرض‌ پیام‌ رسانه‌ها قرار می‌گیرند و حداکثر تاثیرپذیری‌ ناچیزی‌ از رسانه‌ها دارند. 2ـ مخاط‌ب‌ فعال‌ به‌ افرادی‌ اط‌لاق‌ می‌شود که‌ بنا به‌ نیازهای‌ اط‌لاعاتی‌ و خبری‌ خود ازمیان‌ محتوای‌ رسانه‌ها پیامهای‌ مورد نظ‌ر خود را دریافت‌ می‌کنند. 3ـ مخاط‌ب‌ سرکش‌ به‌ افرادی‌ اط‌لاق‌ می‌شود که‌ تشنه‌ اط‌لاعاتند و پیامهای‌ مورد نظ‌ر خود را ازهر منبعی‌ می‌گیرند و آنها را به‌ نقد می‌کشند.  
منابع:
    
    1
ـ تقی‌ غفاری‌، جزوه‌ درس‌ نظ‌ریه‌ها و مفاهیم‌ ارتباط‌ات‌جمعی‌، دانشگاه‌ علامه‌ ط‌باط‌بایی‌، دانشکده‌ علوم‌ اجتماعی‌، 73ـ1372
    
    2
ـ اورت‌. ام‌ راجرز و اف‌. فلوید شومیکر، رسانش‌ نوآوریها، رهیافتی‌ میان‌ فرهنگی‌، ترجمه‌ عزت‌ ا... کرمی‌ و ابوط‌الب‌ فنایی‌، انتشارات‌ دانشگاه‌ شیراز، 1369، ص‌ 18ـ.217

ساروخانی‌، باقر، جامعه‌شناسی‌ ارتباط‌ات‌ جمعی‌، تهران‌، انتشارات‌ اط‌لاعات‌، .1368
    
    4
ـ کازنو، ژان‌، قدرت‌ تلویزیون‌، ترجمه‌ علی‌ اسدی‌، موسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر، .1364

Blumler، G. jay and Elihu katz. the uses of Mass communication Perspective on gratifizations Research، Beverly - Hills، clife 1974.
    
    8- Defleur
، Melvin. L. Theories of Mass communication، longman Publization، 1986.
    
    9- Mcquail
، Denis، Mass com munication theory sage Publiz

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.